Huishoudelijk Reglement
Huishoudelijk Reglement van Groen Drimmelen
Vastgesteld door de Algemene Ledenvergadering,
op 16 december 2003 (ex.artikel 14 lid 5 Statuten Groen Drimmelen) en
laatstelijk gewijzigd door de Algemene Ledenvergadering op 1 april 2015
HOOFDSTUK 1 LEDEN
In dit hoofdstuk van het huishoudelijk
reglement worden, overeenkomstig de statuten, nadere regels gesteld over het
lidmaatschap volgens het statutair ARTIKEL 3
1.1.0 AFMELDING
1.1.1 Afmelden
als lid van Groen Drimmelen kan mondeling, doch dient bij voorkeur schriftelijk
of digitaal te gebeuren, bij het secretariaat van het bestuur. Er vindt geen
restitutie van contributie plaatst.
1.2.0 ERELEDEN
1.2.1 De
Algemene Ledenvergadering kan iemand de status van erelid toekennen bij
bijzondere verdiensten voor Groen Drimmelen.
1.2.2 Ereleden
betalen geen contributie.
1.3.0 ROYEMENT
1.3.1 Het
bestuur besluit, wanneer een lid wordt voorgedragen voor royement. Het
betreffende lid wordt schriftelijk - met redenen omkleed - op de hoogte gesteld
van dit voornemen.
1.3.2 In
beroep gaan - binnen een maand - is mogelijk, bij de Algemene Ledenvergadering.
1.3.3 Zo
niet, dan volgt royement, ingaande op de eerste van de komende maand.
1.3.4 Het
lid wordt hiervan schriftelijk op de hoogte gesteld.
1.3.5 Er
vindt geen restitutie van contributie plaats.
1.4.0 CONTRIBUTIE
1.4.1 De
hoogte van de contributie wordt elk jaar door de Algemene Ledenvergadering
vastgesteld.
1.4.2 Het
lid geeft aan wie of welke personen van het gezin lid zijn van de partij.
1.4.3 In
verband met het bestendig gebruik, dat leden die tevens het
gemeenteraadslidmaatschap of wethouderschap bekleden, jaarlijks een bepaalde
bijdrage aan Groen Drimmelen afstaan, zijn deze leden vrijgesteld van
contributie.
1.5.0 BIJDRAGE
1.5.1 Leden
die een kandidatuur aanvaarden voor een raadszetel, verplichten zich om -
indien zij gekozen worden een bedrag, gerelateerd aan de totale raadsvergoeding
- jaarlijks af te staan aan de partijkas.
1.5.2 Dit
bedrag wordt in een bestuursvergadering, waarbij de fractie aanwezig is, in
onderling overleg vastgesteld, waarbij tevens wordt afgesproken, hoe men de
afdracht jaarlijks wenst te regelen.
1.5.3 Het
raadslid dat zich niet aan de betalingsverplichting houdt, kan geen Groen
Drimmelen-kandidaat meer zijn voor een volgende raadsperiode.
1.5.4 Een
raadslid dat in gebreke blijft, wordt aan het einde van het betalingsjaar
schriftelijk gevraagd, alsnog te betalen.
1.5.5 Blijft
de betaling ook dan uit, dan wordt na 2 maanden de royementsprocedure gestart.
1.5.6 Bovengenoemde
betalingsregeling geldt ook voor een vanuit de partij voorgedragen wethouder.
1.6.0 DE
WIJZE VAN BETALING
1.6.1 De
contributie wordt voldaan door middel van overschrijving per bank/giro of per
kas.
1.6.2 De
contributie dient te zijn betaald v??r 1 mei van het lopende boekjaar.
1.6.3 Zo
niet, dan volgt een herinnering.
1.6.4 Indien
de contributie, ook na een tweede herinnering, niet binnen 2 weken wordt
voldaan, beslist het bestuur of dit lid van de ledenlijst wordt afgevoerd.
HOOFDSTUK 2 BEGUNSTIGERS
In dit hoofdstuk van het huishoudelijk
reglement worden, overeenkomstig de statuten, nadere regels gesteld over de
begunstigers volgens het statutair ARTIKEL 4
2.1.0 BEGUNSTIGERS
2.1.1 Personen
die belangstelling voor Groen Drimmelen hebben kunnen zich op een zgn. lijst
van begunstigers laten plaatsen.
2.1.2 Op
deze lijst geplaatste personen krijgen net als de leden alle publicaties van
Groen Drimmelen toegestuurd, schriftelijk of digitaal.
2.1.3 Bij
het ingaan van het nieuwe of daarop volgende contributiejaar wordt een
begunstiger verzocht lid te worden.
HOOFDSTUK 3 DE ALGEMENE LEDENVERGADERING
In dit hoofdstuk van het huishoudelijk
reglement worden, overeenkomstig de statuten, nadere regels gesteld over de
Algemene Ledenvergadering volgens het statutair ARTIKEL 5.
3.1.0 BIJEEN
ROEPEN VAN EEN ALGEMENE LEDENVERGADERING
3.1.1 Indien
individuele leden een Algemene Ledenvergadering wensen, dan dient het verzoek
daartoe schriftelijk, door minimaal 5 leden ondertekend, bij de secretaris te
worden ingediend onder vermelding van de gewenste agendapunten.
3.1.2 Het
bestuur is in dergelijke gevallen verplicht om binnen een maand de gewenste
vergadering te beleggen.
3.1.3 Convocatie
geschiedt schriftelijk of digitaal, onder toezending van de agenda.
3.1.4 Indien
een meerderheid van de fractie of het bestuur bij belangrijke beslissingen
dringend het advies van de leden behoeft, belegt het bestuur binnen een week
een ledenbijeenkomst.
3.1.5. De
leden worden daarvan schriftelijk of digitaal op de hoogte gesteld, onder
toevoeging van de agenda.
3.1.6. Van
de bijeenkomst wordt een verslag gemaakt. Dit verslag wordt in de eerstkomende
algemene ledenvergadering aan de leden
voorgelegd.
3.2.0 STEMMEN
3.2.1 Het
bestuur geeft de manier aan waarop een mondelinge stemming dient plaats te
vinden.
3.2.2 Bij
het staken van de stemmen vindt herstemming plaats, bij het wederom staken van
de stemmen vervalt het agendapunt en wordt het in de volgende vergadering
opnieuw geagendeerd. Staken de stemmen weer, dan is het voorstel verworpen.
3.2.3 Het
tellen van de stemmen bij schriftelijke stemming geschiedt door twee of meer
door het bestuur
aan te wijzen leden die geen bestuurslid zijn
3.3.0 AGENDA
3.3.1 Het
bestuur stelt een agenda op.
3.3.2 Staande
de vergadering kunnen agendapunten alleen nog worden toegevoegd indien een
meerderheid van de aanwezige leden daar geen bezwaar tegen heeft. Besluiten
genomen naar aanleiding van toegevoegde agendapunten kunnen eerst van kracht
worden 14 dagen na publicatie.
3.3.3 De
voorzitter leidt de Algemene Ledenvergadering en kan waar hij dat wenselijk
acht een
discussieleider aanwijzen.
HOOFDSTUK 4 HET BESTUUR
In dit hoofdstuk van het huishoudelijk
reglement worden, overeenkomstig de statuten, nadere regels gesteld over het
bestuur volgens het statutair ARTIKEL 7
4.1.0 VOORDRACHT
BESTUURSLEDEN
4.1.1 Het
bestuur voegt bij de convocatie voor een Algemene Ledenvergadering een voorstel
m.b.t. kandidaat-bestuursleden.
4.1.2 leder
lid kan schriftelijk - tot voor de aanvang van de vergadering - voorstellen
doen voor kandidaat- bestuursleden. Het bestuur attendeert tijdig op deze
mogelijkheid.
4.1.3 In
principe wordt een bestuurslid voor 3 jaar benoemd. Het bestuur bepaalt
jaarlijks een rooster van aftreden. Hij/zij is daarna herkiesbaar.
HOOFDSTUK 5 VERGADEREN VAN HET BESTUUR
In dit hoofdstuk van het huishoudelijk
reglement worden, overeenkomstig de statuten, nadere regels gesteld over het
vergaderen van bestuur volgens het statutair ARTIKEL 8
5.1. De
vergadering is toegankelijk voor leden.
5.2 Van
iedere vergadering wordt een verslag gemaakt.
5.3 Het
verslag van een bestuursvergadering kan door leden opgevraagd worden bij de
secretaris.
HOOFDSTUK 6 FINANCIEN
In dit hoofdstuk van het huishoudelijk
reglement worden, overeenkomstig de statuten, nadere regels gesteld over de
financiën volgens het statutair ARTIKEL 9
6.1.0 BEVOEGDHEID
6.1.1 Het
aangaan van financiële verplichtingen ten laste van Groen Drimmelen kan slechts
geschieden met toestemming van het bestuur.
6.1.2 Voor
eenmalige uitgaven tot 100 euro kan de penningmeester of de voorzitter, na
overleg met de penningmeester, namens het bestuur toestemming geven.
6.1.3 Alle
betalingen geschieden door de penningmeester in principe binnen het kader van
de door de Algemene Ledenvergadering vastgestelde begroting.
6.2.0 VERKIEZINGSFONDS
6.2.1 De
penningmeester beheert het verkiezingsfonds waarin reserves worden opgebouwd
voor de te voeren verkiezingscampagne bij gemeenteraadsverkiezingen
6.3.0 GOEDE
DOELEN
6.3.1 In
de begroting wordt jaarlijks een bedrag opgenomen voor goede doelen.
6.3.2 De
Algemene Ledenvergadering bepaalt waar dit geld naar toe gaat.
6.4.0 Giftenreglement
6.4.1. De
Algemene ledenvergadering is bevoegd giften te accepteren indien hiermee niet
tegen de statutaire doelstelling van de vereniging wordt ingegaan.
6.4.2. Een
weigering wordt schriftelijk gemotiveerd medegedeeld aan de schenker.
6.4.3 Van
alle geaccepteerde schenkingen wordt een lijst bijgehouden waarop de naam en
het adres van de schenker(s), het bedrag en, indien bekend, de reden van
schenking wordt vermeld.
6.4.4 De
lijst met schenkingen wordt gepubliceerd op de website van de partij.
6.4.5 Anonieme
schenkingen worden niet aanvaard.
HOOFDSTUK 7 PARTIJPROGRAMMA
In dit hoofdstuk van het huishoudelijk
reglement worden, overeenkomstig de statuten, nadere regels gesteld over het
partijprogramma volgens het statutair ARTIKEL 10
7.1.0 PARTIJPROGRAMMA
7.1.1 Het
bestaande partijprogramma wordt bij gelegenheid van nieuwe
gemeenteraadsverkiezingen bijgesteld op
basis van gewijzigde omstandigheden en nieuwe inzichten.
7.2.0 VASTSTELLING
7.2.1 Het
bestuur benoemt tijdig een programmacommissie die een conceptprogramma opstelt.
7.2.2 Het
conceptprogramma wordt aan de leden voorgelegd en eventueel geamendeerd.
7.2.3 Ter vaststelling van het partijprograrnma wordt door het bestuur geruime tijd voor de gemeenteraadsverkiezingen een Algemene Ledenvergadering belegd.
HOOFDSTUK 8 KANDIDAATSTELLING
In dit hoofdstuk van het huishoudelijk
reglement worden, overeenkomstig de statuten, nadere regels gesteld over de
kandidaatstelling volgens het statutair ARTIKEL 12
8.1.0 KANDIDAATSTELLING
8.1.1. Minimaal
1 jaar voor de gemeenteraadsverkiezingen doet het bestuur een voorstel aan de
Algemene Ledenvergadering over de procedure voor de kandidaatstelling en de
vaststelling van de kandidatenlijst.
8.1.2 De
Algemene Ledenvergadering stelt deze procedure vast en benoemt op voorstel van
het bestuur de commissie die het advies over de kandidaatstelling opstelt.
8.1.3 Op grond van dit advies doet het bestuur een voorstel aan de Algemene Ledenvergadering, ter vaststelling van de kandidatenlijst.
HOOFDSTUK 9 ARCHIEF
9.1.0 DOEL
9.1.1. Ten
behoeve van een goede documentatie wordt door de secretaris een archief
bijgehouden.
9.1.2. Na
overleg met het bestuur hebben leden inzage in alle stukken, die zich in het
archief bevinden.
9.2.0 BEHEER
9.2.1. Het
bestuur bepaalt welke stukken op welk tijdstip, na overleg met de
gemeentesecretaris, overgebracht dienen te worden naar het gemeentearchief. Dit
wordt schriftelijk vastgelegd in een bestuursvergadering.
HOOFDSTUK 10 SAMENWERKING
10.1.0 Deelname aan coalitie
10.1.1 De
partij voert na de verkiezingen overleg met andere partijen uit de gemeenteraad
over deelname aan een coalitie;
10.1.2 Het
overleg over een te vormen coalitie wordt gevoerd door de fractievoorzitter en
de partijvoorzitter, of door de fractievoorzitter en een door het bestuur aan
te wijzen bestuurslid;
10.1.3 De
onderhandelingsdelegatie koppelt de resultaten van het overleg terug aan de
fractie en het bestuur;
10.1.4 De
leden worden na iedere overlegronde over de voortgang geïnformeerd;
10.1.5 Alvorens
definitief tot deelname aan de coalitie wordt besloten schrijft het bestuur een
ledenvergadering uit waarin de uitkomsten ter instemming aan de leden wordt
voorgelegd;
10.2.0 Lijstverbinding
10.2.1 Het
bestuur kan de leden een gemotiveerd voorstel doen bij verkiezingen een
lijstverbinding aan te gaan;
10.2.2 Een partijlid kan het bestuur schriftelijk, of
via e-mail, en gemotiveerd verzoeken een voorstel aan de leden voor te leggen
om een lijstverbinding aan te gaan;
10.2.3 Een
verzoek als genoemd in het tweede lid wordt uiterlijk een week voor een
uitgeschreven ledenvergadering bij het bestuur ingediend;
10.2.4 Indien
het bestuur door een andere partij wordt gevraagd een lijstverbinding aan te
gaan, overlegt het bestuur hierover met tenminste de lijsttrekker en de
zittende fractie;
10.2.5 Het
bestuur is bevoegd een besluit over een in het vierde lid genoemd verzoek te
nemen;
10.2.6 Het
bestuur informeert de leden zo snel mogelijk over het door het bestuur
ingenomen standpunt over het verzoek zoals genoemd in het vierde lid.
